Etiske retningslinjer

Våre medarbeidere skal utvise varsomhet i sin rådgivning slik at våre tjenester utøves på et profesjonelt grunnlag hvor alle parters interesse blir ivaretatt på en forsvarlig måte.

Z Insurance etiske retningslinjer følger under. Sist ajourført 5 oktober 2021

KAPITTEL 1 – FORMÅL, ANVENDELSESOMRÅDE OG GRUNNPRINSIPPER

§ 1-1 Formål

Etiske retningslinjer har som formål å styrke tilliten til våre kunder ved å bidra til at driver vår rådgivning og utfører våre tjenester utøves på profesjonelt grunnlag hvor alle parters interesser blir ivaretatt på en forsvarlig måte.

 § 1-2 Anvendelsesområde

  1. Z Insurance utgjør det profesjonelle bindeledd mellom forsikringstaker/sikrede, heretter omtalt som «kunde», og forsikringsgiver.
  2. Etiske retningslinjer gjelder alle ansatte, tillitsmenn og personer som gjennom eierskap eller på annen måte har innflytelse i Z Insurance ved instrukser.
  3. Som fellesbetegnelse på ansatte, tillitsmenn og eiere som omfattes av normene brukes «megler».

 § 1-3 Grunnprinsipper

Etiske retningslinjer er basert på følgende grunnprinsipper om profesjonell utøvelse:

  1. Megler skal ved utøvelsen av sin virksomhet opptre redelig, korrekt og lojalt i sine kunders interesse og under hensyn til god meglerskikk og ivaretakelse av bransjens omdømme og integritet.
  2. Megler skal i sine kunders interesse og under hensyn til bransjens omdømme utføre sin virksomhet med den kompetanse, omhu, interesse og hurtighet som er nødvendig.
  3. Megler skal effektivt benytte de ressurser og fremgangsmåter som er nødvendige for å kunne utøve virksomheten på en god måte.
  4. Megler skal sørge for å få de opplysninger om sine kunders virksomhet som er relevante for utførelsen av megleroppdragene.
  5. Megler skal bestrebe seg på at det ikke oppstår interessekonflikter, og når slike ikke kan unngås, sørge for at foretakets kunder og kundenes forsikringsgivere behandles rimelig og korrekt i forhold til regler og retningslinjer som gjelder for forsikringsmegling.
  6. Megler skal følge reglene om taushetsplikt som for forsikringsforetak i finansforetaksloven §16-2. 

KAPITTEL 2 – FORHOLDET TIL LOVER OG REGLER

§ 2-1 Forholdet til lover og regler

  1. Megling av forsikringer skal skje i samsvar med lovgivning, forskrifter og alminnelige prinsipper for god skikk i forsikringsmegling.
  2. Megler skal sette seg inn i de lovbestemmelser og forskrifter som til enhver tid gjelder for forsikringsmegling.

 § 2-2    Plikten til å etterleve Etiske retningslinjer

Styret i Z Insurance skal sikre at meglingen er innrettet og utføres i samsvar med Etiske retningslinjer.

 § 2-3    Plikten til å gjøre Etiske retningslinjer kjent

Daglig leder i Z Insurance skal sørge for at megler og øvrige ansatte ved ansettelse eller tiltredelse av verv mottar et eksemplar av Etiske retningslinjer og orienteres om disses innhold.

KAPITTEL 3 – FORHOLDET TIL KUNDER

§ 3-1 Megleroppdraget

  1. Z Insurance har ansvar for at oppdraget kan dokumenters fullt ut.
  2. Meglerfullmakter skal være skriftlige. Fullmaktens omfang og begrensninger bør angis på en presis og lett forståelig måte.
  3. Forholdet mellom oppdragsgiver og megler skal reguleres i en skriftlig avtale som regulerer alle sider ved oppdraget på en god og forsvarlig måte.

 § 3-2 Etablering og opprettholdelse av oppdrag

  1. Megler må ikke forsøke å oppnå megleroppdrag gjennom å yte eller stille i utsikt personlige økonomiske fordeler eller lignende for personer som opptrer på vegne av en kunde. Megler skal heller ikke gi eller motta gaver, fordeler, rabatter eller tjenester av en slik karakter eller størrelse at de kan være egnet til å skape et uheldig avhengighetsforhold mellom kunden og meglerforetaket eller megler. Likestilt med medlemsforetaket og megler er deres nærstående.
  2. Z Insurance skal ikke påta seg oppdrag innen bransjer hvor foretaket ikke har den nødvendige kompetanse.

 § 3-3 Forholdet til andre meglerforetak

Dersom en kunde beslutter å avvikle sitt forhold til et Z Insurance for å etablere et nytt forhold til et annet meglerforetak, skal førstnevnte foretak medvirke til en for kunden mest hensiktsmessig overgang. Dette innebærer bl.a. en plikt til å overføre dokumenter som ikke er foretakets egen eiendom.

 § 3-4 Avvisning av kunder

Et medlemsforetak har anledning til å avvise kunder. En kunde kan ikke avvises på grunn av etnisitet, religion eller livssyn eller andre utenforliggende hensyn. Hvis en kunde blir avvist, har kunden krav på en begrunnelse.

 § 3-5 Rådgivning

  1. Rådgivning overfor kunder er basert på at Z Insurance til enhver tid er oppdatert på forsikringsmarkedet.
  2. En megler skal gi objektive og upartiske råd slik at kundens forsikringsbehov blir best mulig ivaretatt ved valg av forsikringsløsning og forsikringsselskap. Megleren skal ikke ta hensyn til forsikringsgivers interesser ved anbefaling av forsikringsløsning til oppdragsgiver.
  3. En megler skal gi relevant og best mulig rådgivning i forbindelse med utførelse av en oppgave. Megler skal under hensyntagen til oppdragets karakter og de lovbestemte krav i samarbeide med kunden fremskaffe det best mulige beslutningsgrunnlag.

 § 3-6 Utstedelse av dekningsbevis

Z Insurance skal ikke utstede dekningsbevis før dekning er bekreftet på en rettslig bindende måte av forsikringsgiver.

KAPITTEL 4 – FORHOLDET TIL FORSIKRINGSGIVER

§ 4-1 Avvisning av oppdrag

Z Insurance skal ikke påta seg oppdrag som blir tilbudt på betingelser som er i strid med lovgivningen, offentlige forskrifter, Etiske retningslinjer, eller på betingelser som er åpenbart urimelige i forhold til kunden.

 § 4-2 Godtgjørelse

Z insurance skal ikke inngå avtaler om godtgjørelse fra forsikringsgiver hvis avtalen kan skape tvil om uavhengigheten. Godtgjørelsen bør være gjenstand for jevnlige forhandlinger.

 § 4-3 Uavhengighet

  1. Megleren skal ikke favorisere ett eller flere forsikringsselskap på grunn av egne inntekter eller av andre grunner.
  2. Z Insurance eller megler skal ikke gi eller motta gaver, fordeler, rabatter eller tjenester av en slik karakter eller størrelse at de kan være egnet til å skape et uheldig avhengighetsforhold mellom et forsikringsselskap og foretaket eller megler. Dette gjelder også meglers nærstående.

 § 4-4 Innhenting og formidling av informasjon

  1. Megleren skal medvirke aktivt til at forsikringsselskapene får all relevant informasjon for avgivelse av tilbud og ivaretakelse av forsikringsforholdet. Samtlige forsikringsselskap som inviteres til å gi tilbud, skal motta samme informasjon og forøvrig stilles likt i enhver sammenheng.
  2. Z insurance skal sørge for at informasjon blir videreformidlet raskt og så presist som mulig.
  3. Z Insurance skal ha rutiner for å kvalitetskontrollere den informasjon som formidles.

KAPITTEL 5 – MEGLERENS ROLLE

§ 5-1 Generelt

  1. Megleren må ikke opptre på en måte som kan skape tvil om meglerens rolle eller habilitet slik den følger av lovgivning, forskrifter og Etiske retningslinjer.
  2. Megleren må ikke bidra til å gi kunden et uriktig inntrykk gjennom gale eller tendensiøse opplysninger, eller ved å tilbakeholde opplysninger.

§ 5-2 Taushetsplikt m.v.

  1. Megler som mottar opplysninger om andres personlige forhold eller av forretningsmessig art, skal etterleve reglene om taushetsplikt for forsikringsselskaper, jf. finansforetaksloven § 9-6.
  2. Megleren kan bare innhente nødvendig informasjon. Informasjonen må oppbevares på en forsvarlig måte, og selskapet kan ikke utlevere opplysningene uten oppdragsgivers skriftlige samtykke, jf. Etiske retningslinjer § 3-1.
  3. Megler som på grunn av sitt arbeid eller oppdrag for en kunde har konfidensielle opplysninger om en kunde, må sørge for at slike opplysninger ikke blir benyttet for andre formål enn utførelsen av oppdraget.

 § 5-3 Spredning av rykter og opplysninger

Megler må ikke spre rykter eller utbrede uriktige, villedende, overdrevne eller tendensiøse opplysninger som kan skade kunder, leverandører, kolleger eller konkurrerende foretak.

 § 5-4 Forholdet til omverdenen

En megler skal ikke opptre eller gi uttrykk for å opptre på bransjens vegne uten å være bemyndiget til dette. Kontakt ift. media skal foregå gjennom selskapets CEO.

 § 5-5 Forholdet til andre meglerforetak

Dersom en kunde beslutter å avvikle sitt forhold til Z Insurance for å etablere et nytt forhold til et annet meglerforetak, skal megler medvirke til en for kunden mest hensiktsmessig overgang. Dette innebærer bl.a. en plikt til å overføre dokumenter som ikke er Z insurance egen eiendom.

 § 5-6 Plikten til å forvisse seg om at et annet meglerforetak ikke allerede har oppdraget

Megler skal, når forholdene tilsier det, forvisse seg om at ikke en annen megler allerede har oppdraget. Z Insurance skal ikke påta seg oppdrag før oppdragsgiver har avklart sitt forhold til tidligere meglerforetak.

KAPITTEL 6 – BRUDD PÅ ETISKE RETNINGSLINJER

§ 6-1 Behandlingen av brudd på Etiske retningslinjer

Ved behandling av eventuelle brudd på Etiske retningslinjer, skal bruddet utredes av selskapets ledelse og evt. styre i Z Insurance.

KAPITTEL 7 – ENDRING AV ETISKE REGLER

§ 7-1 Vedtak om endring av Etiske regler

Etiske retningslinjer kan kun endres av styret i Z Insurance.